Buvę F-1 ir FIA vadovai apkaltinti sąmokslu nuslėpti „Crashgate“ skandalą
Arūnas Brasas
10/31/2025


© Ferrari
Buvusio F-1 lenktynininko Felipe Massos advokatas teisme pareiškė, kad „Formulės 1“ ir FIA vadovai buvo įsivėlę į „sąmoningą 2008 m. Singapūro „Grand Prix“ avarijos, kurią sukėlė Nelsonas Piquet jaunesnysis, nuslėpimą“, siekiant apginti savo interesus.
F. Massa pateikė ieškinį FIA, „Formula One Management“ (FOM) ir Bernie Ecclestone’ui, reikalaudamas žalos atlyginimo už 2008 m. F-1 sezono baigtį. Byla svarstoma išankstiniame teismo posėdyje Londono Karališkuosiuose teisingumo rūmuose.
Brazilas iš minėtų trijų šalių reikalauja 64 mln. svarų sterlingų (73 mln. eurų) kompensacijos.
2023 m. „F1-Insider“ publikuotame interviu su buvusiu F-1 vadovu B. Ecclestone’u šis esą teigė, kad jis ir buvęs FIA prezidentas Maxas Mosley jau 2008 m. žinojo pakankamai apie varžybose tyčia sukeltą avariją, kad būtų galima anuliuoti Singapūro GP lenktynių rezultatus, tačiau nusprendė to nedaryti, kad išvengtų skandalo.
Vėliau B. Ecclestone’as pareiškė, kad neprisimena sakęs tokius dalykus. Nepaisant to, F. Massa, perskaitęs šį interviu, nusprendė imtis teisinių veiksmų.
2008 m. Singapūro lenktynėse jis pirmavo, tačiau po sustojimo išvažiavo su prie automobilio dar prijungta degalų žarna ir galiausiai finišavo tik 13-as.
Tuo metu N. Piquet, gavęs nurodymą iš komandos, tyčia 14-ame rate atsitrenkė į sieną. Jis tai padarė po to, kai jo „Renault“ komandos draugas Fernando Alonso jau buvo atlikęs sustojimą. F. Alonso tada pasinaudojo situacija ir laimėjo F-1 lenktynes Singapūre. Svarbiausia, kad F. Massos pagrindinis varžovas kovoje dėl čempiono titulo Lewisas Hamiltonas finišavo trečias, o sezono pabaigoje Brazilijoje tapo čempionu, aplenkęs F. Massą vos vienu tašku.
F. Massos advokatas Nickas De Marco teisme pareiškė, kad tuo metu F-1 ir FIA vadovai „sąmoningai slėpė“ Singapūro GP įvykius, siekdami apsaugoti savo interesus.
„Pirmiausia reikia pasakyti, kad šis tyčia sukeltas incidentas buvo vienas rimčiausių sporto manipuliavimo atvejų sporto istorijoje, ne tik todėl, kad tai buvo akivaizdus bandymas įsikišti į lenktynių eigą, bet ir todėl, kad šis sąmoningas veiksmas kėlė grėsmę tiek žiūrovų, tiek vairuotojo gyvybei“, – sakė N. De Marco.
„Vėliau sekė sąmoningas šio sąmokslo nuslėpimas – tie, kurie buvo atsakingi už sporto veiklą, tyčia veikė kartu, kad užmaskuotų vieną rimčiausių skandalų sporto istorijoje.“
Tuo tarpu B. Ecclestone‘o advokatas Davidas Questas sakė, kad „p. Massos prastas pasirodymas lenktynėse nesusijęs su avarija, kaip ir Lewiso Hamiltono sėkmingas pasirodymas. Nei vienas iš jų nežinojo apie „Renault“ klastą.“
FOM atstovė Anneliese Day pridūrė, kad F. Massos nesėkmę lėmė tiesiog tai, kad L. Hamiltonas viso sezono metu buvo stipresnis ir brazilui tiesiog nepasisekė, kad turėjo varžytis su tokiu stipriu varžovu.
„Šis teismo procesas nesuteiks p. Massai norimo titulo, o vieninteliai „laimėtojai“ po dar 12–18 mėnesių bylinėjimosi bus teisininkai“, – teigė A. Day.
„Faktas tas, kad tiek Singapūro lenktynėse, tiek viso 2008 m. sezono metu p. Hamiltonas pranoko p. Massą ir visus kitus varžovus.“
„Čia nėra nieko neįprasto ar nesąžiningo, p. Massai tiesiog nepasisekė, kad teko varžytis su vienu geriausių lenktynininkų per visą šio sporto istoriją. Tuomet nei jis, nei kas kitas negalėjo jo įveikti.“


