C. Stoneris: „MotoGP“ kartoja „Formulės 1“ klaidas

Arūnas Brasas

8/15/2025

Pedro Acosta KTM
Pedro Acosta KTM

© Rob Gray (Polarity Photo) / KTM

Dukart „MotoGP“ čempionas Casey Stoneris griežtai pasisakė apie šį savaitgalį Austrijos „Grand Prix“ metu pristatytą pagalbinę elektronikos sistemą nuo „highside“ tipo kritimų.

Australas nebuvo vienintelis, kuris neigiamai pasisakė apie tokią naujieną. Ją neigiamai įvertino ir čempionato lyderis Marcas Marquezas bei KTM komandos atstovas Pedro Acosta.

C. Stoneris mano, kad oficialiai „stabilumo kontrolės sistema“ vadinamas įrenginys yra nerimą kelianti tendencija, primenanti praeityje „Formulės 1“ padarytas klaidas.

„Šiuo metu mes čempionais darome inžinierius, o ne lenktynininkus,“ – sakė C. Stoneris. „Mes žengiame į erą, kurioje kartojamos visos „Formulės 1“ klaidos.“

„Turime daugybę pavyzdžių, kad tokie dalykai neveikia, tačiau vis tiek sekame kiekvienu keliu, kuriuo „Formulė 1“ metų metus stengėsi nebeiti.“

„Šį savaitgalį jie pristatė visiškai kito lygio elektroniką. Kalbant su lenktynininkais, jų teigimu, dabar gali tiesiog pasukti akseleratorių, turėdamas beveik 300 AG, ir nieko neįvyksta.“

„Turime geriausius lenktynininkus pasaulyje, važiuojančius lengviausiais pasaulyje motociklais, ir tai manęs visiškai nevilioja.“

„Kalbant apie motociklo slydimą, tu nebeturi jokios kontrolės. Jau tada, kai dar dalyvavau bandymuose, prieš galutinai baigiant karjerą, man neleisdavo naudoti daugiau sankabos įvažiuojant į posūkį, nes dėl to sutrikdavo sistema.“

„Tad kiekviename aspekte lieka vis mažiau įgūdžių reikalaujančių elementų – tereikia stipriai stabdyti, įvažiuoti į posūkį, o po to visi sako, kad gali tiesiog pasukti akseleratorių, paspausti mygtuką, kuris nuleidžia motociklą žemyn… Per daug visko vyksta.“

C. Stoneris netiki oficialiu aiškinimu, kad stabilumo kontrolės sistema skirta saugumui didinti.

„Aš nemanau, kad dėl to bus saugiau. Jei visiškai atimi kontrolę iš galinės dalies, nebelieka baimės dėl motociklo, o tada pradedi vis labiau rizikuoti su priekine dalimi. O kai prarandi priekį, dažnai motociklas grįžta į trasą. Esame matę katastrofiškų avarijų, kai taip nutinka.“

„Kuo saugesnė situacija motociklo gale, tuo blogiau bus priekyje. Tokiu atveju vėl matysime blogus dalykus. Be to, tiesiosios gale greitis vėl bus didesnis, o stabdymo zonos klaidų riba – labai maža. Visi važiuos ties savo galimybių riba.“

C. Stoneris taip pat skeptiškai vertina reglamento pokyčius, kurie įsigalios nuo 2027 m. – aerodinamikos ir variklio darbinio tūrio sumažinimas bei važiuoklės aukščio reguliavimo įrenginių uždraudimas.

Paklaustas, ar naujos taisyklės bus pakankamos, kad pagerintų situaciją, australas atsakė:

„Tikrai ne. Motociklas bus lengvesnis, todėl stabdymo zonos dar labiau sutrumpės. Uždraudus naudoti aukščio reguliavimo sistemas, greitis tiesiojoje bus mažesnis, tačiau įvažiuojant į posūkį stabdymo taškai bus trumpesni – tai reiškia mažiau galimybių lenkti.“

„Motociklai vis tiek turės sparnus, įveiks posūkius didesniu greičiu, todėl atsiras daugiau turbulencijos. Stabilumo problemos, kaip ir padangų temperatūros problemos, išliks.“

C. Stoneris taip pat atkreipė dėmesį į aerodinamikos kainą.

„Dar visai neseniai kalbėjome, kad „MotoGP“ patiria sunkumų dėl išlaidų ir bando taupyti. Bet dėl dabartinės aerodinamikos situacija tikrai negerėja – tai brangiausias dalykas.“

„Aš tiesiog nesuprantu, kaip niekas nemato problemų. Kiekvienas žingsnis šia kryptimi yra žingsnis ne ten.“