F-1 užtrenkė duris „Andretti“ komandai

Arūnas Brasas

1/31/2024

Andretti
Andretti

© Penske Entertainment: Joe Skibinski

„Formulė-1“ nepatenkino „Andretti Global“ komandos noro dalyvauti čempionate, nepaisant to, jog tam anksčiau pritarė FIA.

Praėjusių metų pabaigoje federacija paskelbė, kad „Andretti Formula Racing“, kuri dalyvautų „Andretti Cadillac“ vardu, gavo leidimą dalyvauti F-1 čempionate. Tačiau amerikiečiams dar reikėjo sulaukti pačios F-1 palaiminimo.

Susitarti su F-1 visada atrodė sunki užduotis, nes komercinių teisių savininkė kartu su dauguma dabartinių komandų buvo ne kartą išreiškusios poziciją, kad nėra jokio noro didinti dalyvių skaičių. F-1 akcentavo, kad nauja komanda turėtų įrodyti, jog su savimi atnešt daug finansinės naudos, kad būtų verta sumažinti prizinį fondą ir destabilizuoti 10 komandų struktūrą.

Pasak F-1, kuri atliko išsamų komercinį vertinimą, „Andretti“ neįrodė, kad jos nauda būtų pakankama, kad atsvertų trūkumus ir galimą riziką, ir neįrodė, kad ji būtų konkurencinga, todėl F-1 nemano, kad jai turėtų būti leista dalyvauti čempionate.

Kadangi amerikiečių komanda gavo leidimą iš FIA, „Andretti“ gali bandyti užginčyti F-1 sprendimą teisiniais kanalais arba bandyti jį išspręsti privačiai, tikėdamasi, kad pavyks pakeisti situaciją, nes kitu atveju teks atšaukti savo planus.

Tai būtų didžiulis smūgis „Andretti“ organizacijai, atsižvelgiant į tai, kad ji daug investavo į pasiruošimą dalyvavimui čempionate, įskaitant darbuotojų įdarbinimą ir 60 proc. modelio bolido kūrimą pagal dabartines taisykles ir bandymus vėjo tunelyje.

Žinia, kad F-1 atsisako „Andretti“ komandos dėl komercinių priežasčių, vargu ar padės įtemptiems F-1 ir FIA santykiams, turint omenyje, kad būtent FIA prezidentas Mohammedas Ben Sulayemas 2023 m. pradžioje pradėjo šį procesą ir ne kartą viešai kalbėjo apie projekto privalumus.

Be to, tai sukels nepasitenkinimą sirgalių tarpe, nes dalis jų išreiškė nepritarimą uždaros F-1 mentalitetui šioje „franšizės modelio“ eroje.

F-1 išvadų sąraše pažymima, kad „Andretti“ neįrodė, „kad ji sukurtų pridėtinę vertę čempionatui, todėl jos paraiška neturėtų būti patenkinta".

Tarp nurodytų priežasčių taip pat nurodytas tikėtinas konkurencingumo trūkumas, sutarties dėl variklių poreikis ir komercinės vertės nebuvimas.

„Andretti“ šiuo metu neturi sutarties su variklių gamintoju, todėl F-1 teigimu, tokia situacija yra „kenkianti čempionato prestižui ir prestižui“.

F-1 teigia, kad vien tik dalyvių skaičiaus padidinimas nesuteikia papildomos vertės, o svarbiausias būdas tai padaryti – „būti konkurencingam“.

„Nemanome, kad pareiškėjas būtų konkurencingas dalyvis“, - teigė F-1.

„Andretti“ organizacija, kuri yra gerai žinoma automobilių sporto pasaulyje, varžosi keliuose čempionatuose, o pernai „Formulėje-E“ su Jake‘u Dennisu iškovojo čempiono titulą. Tačiau F-1 sumenkino vardo reikšmę. Jos teigimu, Andretti pavardė „yra atpažįstama F-1 gerbėjų“, tačiau priduria, kad tyrimai rodo, jog „F-1 sukurtų vertę „Andretti“ prekės ženklui, o ne atvirkščiai“.

Pernai buvo kalbama, kad ne visos trasos galėtų priimti daugiau nei 10 komandų. O dabar F-1 pareiškė, kad tai „užkrautų operacinę naštą lenktynių organizatoriams, kai kurie iš jų patirtų didelių išlaidų ir sumažintų kitų dalyvių technines, operacines ir komercines erdves“.

Tai skamba kiek keistokai žinant, kad F-1 pati perėmė kai kurių trasų garažus svetingumo tikslais, o kai kuriose trasose vienas garažas jau yra skirtas 11-ai komandai - išgalvotai komandai, dalyvaujančiai F-1 filmo filmavimams.

Kalbant apie finansinius dalykus, F-1 teigia, kad „negalėjo nustatyti jokio reikšmingo tikėtino teigiamo poveikio“ komercinių teisių savininkės finansiniams rezultatams, kuriuos ji laiko „pagrindiniu grynosios čempionato komercinės vertės rodikliu“.