FIA 2026 metams stipriai padidins biudžeto lubų ribą
Arūnas Brasas
9/25/2025


© Getty Images / Sauber
FIA finansinių reglamentų direktorius paaiškino, kodėl buvo priimtas sprendimas padidinti biudžeto lubų ribą kitų metų sezonui.
Jos pirmą kartą buvo įvestos 2021 m. F-1 komandoms buvo nustatyta riba, kurios jos negali viršyti finansų srityje. Pradžioje suma siekė 145 mln. JAV dolerių, o vėliau suma palaipsniui mažinta kasmet.
2023–2025 m. riba siekė 135 mln. JAV dolerių, nors ji buvo koreguojama pagal pasaulinę infliaciją. Dabartinės 10 komandų yra įsikūrusios trijose šalyse: Jungtinėje Karalystėje (svarai sterlingai), Italijoje (eurai) ir Šveicarijoje (Šveicarijos frankai), o prizinio fondo pinigai išmokami JAV doleriais.
Vis dėlto 2026 m., prasidėjus naujai F-1 erai, biudžeto riba bus gerokai padidinta – iki 215 mln. JAV dolerių, kad atitiktų naujus reglamentus ir įtrauktų kitus susijusius kaštus.
Be to, „Audi“ komandai, kuri debiutuos F-1, bus nustatyta didesnė riba, nes Šveicarijoje atlyginimai yra maždaug 35–45 proc. didesni nei JK ir Italijoje.
Finansinių reglamentų direktorius Federico Lodi paaiškino, kaip FIA veikė, bet pabrėžė, kad reali įtaka komandoms bus minimali.
„Nustatydami biudžeto lubas, mes atlikome tam tikras korekcijas. Atsižvelgėme į infliaciją nuo 2021 m.“, – sakė F. Lodi.
„Taigi, 215 mln. JAV dolerių riba, galiosianti nuo 2026 m., yra iš esmės dviejų veiksnių rezultatas. Pirma – dabartinė biudžeto riba ir infliacija, antra – kaštai, kurie anksčiau buvo už ribos, o dabar įtraukti į biudžeto lubas.“
„Taigi, iš esmės kapitalas nepadidėjo – tai tik kitoks skaičiavimo būdas. Būtent dėl to buvo priimtas sprendimas nustatyti aukštesnes lubas.“
„Komandos neišleis daugiau, nes šiuos kaštus jos ir taip jau patiria – tik dabar jie bus įtraukti į nustatytas ribas, todėl jos turi būti didesnės.“
„Taisyklių rengimas yra sudėtingas, nes turime 10, o dabar ir 11 skirtingų komandų su skirtingais interesais, perspektyvomis ir prioritetais.“
„Galima sakyti, kad jei galėtume rašyti taisykles vieni, jos atrodytų kiek kitaip. Tačiau turime pasiekti sutarimą. Todėl tenka daryti nuolaidų – taip vietoj penkių ar šešių išimčių turime 20–25. Tai nėra idealus variantas, bet būtinas kompromisas, kad komandos palaikytų mūsų pasiūlymus. Užkulisiuose vyksta daug darbo, diskusijų ir įtikinėjimo – tai užima laiko.“
Biudžeto lubų taisyklės praeityje ne kartą sulaukė kritikos. Dalis žmonių buvo nepatenkinti, kad paprasti F-1 komandų darbuotojai gali nukentėti, nes yra ribojamas komandos biudžetas.
F. Lodi teigimu, biudžetas yra „savaime kontroliuojamas“, nes komandos pačios sprendžia, kur išleisti pinigus.
„Viena iš pagrindinių taisyklių buvo ta, kad nenorėjome nustatyti apribojimų tam tikrų išlaidų tipams – komandos gali laisvai išleisti pinigus įvairiose srityse“
„Jos turi 215 mln. JAV dolerių – jų pasirinkimas, ar investuoti daugiau į mechanikus ar jaunesnius darbuotojus, jei mano, kad tai svarbiau nei kitos sritys.“
„Tačiau jei pažvelgsime į visumą, viskas turėtų susibalansuoti savaime. Jei per daug spaudi žmones – pradedi juos prarasti, todėl vyksta savaiminė kontrolė. Komandos pačios pasirenka, kur išleisti pinigus.“