FIA koreguoja F-1 reglamentą, kad 2026 m. trasoje išvengtų „nenatūralių dalykų“

Arūnas Brasas

8/18/2025

Formulė 1
Formulė 1

© FIA

Nors iki 2026 m. sezono, kai įsigalios naujas techninis reglamentas, liko mažiau nei pusė metų, FIA toliau koreguoja taisykles.

Keletas lenktynininkų, išbandę naujuosius automobilius simuliatoriuje, jau pasisakė apie juos ir toli gražu ne visų nuomonė buvo teigiama.

Sportininkai baiminasi, kad naujoji F-1 era taps daug sudėtingesnė tiek fanams, tiek patiems dalyviams ir kad lenktynėse bus daugiau galvojama apie tinkamą energijos panaudojimą, o ne kovą trasoje.

Tuo tarpu FIA tikisi, kad galutinis rezultatas nebus toks blogas, kaip kad kiti baiminasi. Duodamas interviu britų „Motorsport.com“, FIA vienviečių bolidų direktorius Nikolas Tombazis išsamiau paaiškino pagrindinius nuogąstavimus ir pabrėžė, kad reglamentas vis dar koreguojamas.

„Akivaizdu, kad kai turite daug didesnę elektros energijos dalį ir mažesnę vidaus degimo variklio (ICE) dalį, o akumuliatoriai neišsikrauna per visą lenktynių distanciją, energijos valdymas tampa didesniu iššūkiu“, – kalbėjo N. Tombazis.

„Šie nauji automobiliai bus galimybė gamintojams tobulinti baterijas, elektros sistemas ir panašiai. Manau, kad kitais metais pamatysime šiek tiek inovacijų elektros variklio pusėje, ir tai bus gerai. Žinoma, yra iššūkių energijos valdymo srityje, o mūsų girdimi signalai dažniausiai su tuo ir susiję.“

Vis dėlto N. Tombazis tikisi, kad viskas nebus taip dramatiška, kaip kai kurie žmonės bando pateikti situaciją.

„Dar nebaigėme koreguoti taisyklių. Reglamentas vystomas ir mes šias problemas žinojome nuo pirmos dienos. Kai tik sumažini vieną galią ir padidini kitą, iškart iškyla klausimų, kuriuos reikia spręsti.“

Remdamasi įvairių simuliatorių bandymų rezultatais, FIA planuoja dar patobulinti taisykles.

„Turime pereiti patvirtinimo procesą su jėgainių (PU) gamintojais, todėl negalime tiesiog rytoj vienašališkai pakeisti taisyklių. Dažniausiai, kai sprendžiame konkrečias problemas, komandos ir jėgainių gamintojai bendradarbiauja. Manau, kad tai, ką turime dabar, ir tai, ką turėsime kitų metų pradžioje, nebus visiškai tas pats. Nesakau, kad bus kardinaliai kitaip, bet tikrai bus nemažai evoliucijos.“

„Svarbu pažymėti, kad variklio formulė nesikeis, ir, kadangi darbai jau vyksta, keisti ją būtų per vėlu. Be to, bet kokie pasiūlymai šia linkme sukeltų politines kovas tarp gamintojų, kurie pasitiki savo 2026 m. projektais, ir tų, kurie norėtų pakeitimų.“

„Žinoma, vienas sunkumų yra tas, kad ne visada lengva visiems sutarti. Kai komandos ir gamintojai diskutuoja šiais klausimais, jie galvoja ir apie naudą sportui, ir apie savo konkurencinę padėtį. Žinoma, viena dalis daro įtaką kitai, todėl neišvengiamai kyla skirtingų nuomonių. Šiuo metu techninė variklių specifikacija, elektros dalis ir visa kita yra griežtai nustatyta. Tai nesikeičia.“

Tai reiškia, kad FIA gali koreguoti tik tam tikrus parametrus, susijusius su energijos regeneracija ir jos panaudojimu konkrečiose trasose.

„Manau, kad daugelis pritartų, jog visi šie parametrai turi labai stiprias svertų galimybes. Tai susiję su maksimalia galia, kaip greitai ji mažės tiesiosiose, kokią energiją galima regeneruoti ir t. t. Turime visokių svertų, kuriuos galime koreguoti, tai ir darome“, – aiškino N. Tombazis.

Koreguodama reglamentą FIA siekia išvengti „nenatūralių dalykų“ - tokių situacijų, kai automobiliai pritrūksta elektros energijos dar nebaigus rato arba kai lenktynininkai turi perjungti į žemesnes pavaras tiesiojoje, kad kuo efektyviau išnaudotų ribotą energijos kiekį.

„Bus nemažai naujų nuostatų, kad energijos valdymas būtų geresnis ir kad automobiliai nepradėtų lėtėti tiesiojoje, daryti keistų ar, sakykime, nenatūralių dalykų.“

„Ko mes nenorime – tai situacijos, kai jie, pavyzdžiui, privalo atleisti akseleratorių tiesiojoje ar panašiai. Mes pasirūpinsime, kad jiems nereikėtų specialiai atleisti pedalo tam tikroje trasos vietoje tam, kad kažką padarytų su energija ar dar kuo nors. Kai jiems reikės važiuoti greičiau, lenktynininkai, kaip sakoma, laikys pedalą nuspaustą iki dugno.“

Situaciją komplikuoja tai, kad ne visi gamintojai atvirai bendrauja su FIA.

„Ne visos komandos ir jėgainių gamintojai mums teikia visus reikalingus duomenis. Kai kurie labai slepia, ką daro, o kiti yra labai atviri ir siūlo daug idėjų. Daug tokių pasiūlymų priimame“, – sakė N. Tombazis.

Nors jis neįvardija konkrečių gamintojų, akivaizdu, kad tie, kurie pasitiki savo produktu, nori atskleisti kuo mažiau, net ir FIA. Nes bet kokie pokyčiai galėtų jiems pakenkti.

N. Tombazis mano, kad nuogąstavimai dėl 2026 m. reglamento yra kiek perdėti.

„Svarbu tai pabrėžti, nes kai kurie žmonės, tame tarpe ir lenktynininkus, bandančius automobilius simuliatoriuje, detaliai neseka mūsų diskusijų su komandomis. Bet būtent dėl to jie ir sėdi simuliatoriuje, kad identifikuotų problemas, o mes galėtume jas spręsti. Jei neturėtume lenktynininkų simuliatoriuje, neturėtume tiek daug atsiliepimų. Mes patys galime padaryti nemažai simuliacijų, bet tikras lenktynininkas automobilyje pateikia daug daugiau grįžtamojo ryšio. Būtent tai šiuo metu ir vyksta.“