„Formulė 1“ ir FIA oficialiai patvirtino naują terminologiją
Arūnas Brasas
12/17/2025


© FIA
„Formulė 1“ ir FIA oficialiai patvirtino naują terminologiją, kuri bus taikoma nuo kitų metų naudojamiems automobiliams.
2026 m. taisyklės numato gerokai didesnį elektros energijos panaudojimą, beveik 50:50 santykiu su vidaus degimo varikliu. Taip pat bus naudojama aktyvioji aerodinamika. Nuo kitų metų atsiras naujos lenkimo pagalbos priemonės ir konfigūracijos.
DRS pakeisianti nauja lenkimo pagalbos sistema bus vadinama tiesiog „Overtake“. Ji leis sportininkams, nuo varžovo atsiliekantiems viena sekunde, panaudoti papildomą energiją lenkimui atlikti. Tai skirsis nuo „Boost“ funkcijos, kai dėka energijos rekuperacijos sistemos (ERS) sukauptą energiją sportininkas galės panaudoti energiją tada, kada jis norės.
Aktyvioji aerodinamika yra bene didžiausias pokytis. Bus du atskiri režimai, vadinami „Straight Mode“ (tiesiosios režimas) ir „Corner Mode“ (posūkio režimas).
„Corner Mode“ iš esmės reiškia bolidą įprastoje, maksimalios prispaudžiamosios jėgos būsenoje, leidžiančioje aerodinamikai pasiekti geriausią našumą posūkiuose.
„Straight Mode“ režime priekinio ir galinio sparnų sklendės atsivers, kad sumažintų pasipriešinimą orui, taip padidindamos maksimalų greitį sunaudojant mažiau energijos. Šį režimą bus leidžiama naudoti tik tam tikrose trasos zonose – tam tikro ilgio tiesiosiose.
2026 m. reglamentas taip pat apims papildomas pastangas sumažinti „nešvaraus oro“ poveikį paskui važiuojančiam bolidui. FIA jau buvo pasiekusi tam tikrą pažangą, palyginti su 2021 m. automobiliais, kurie buvo sukurti pagal iki šiol galiojusias taisykles. Pagal komandų duomenis, 2021 m. bolidai, važiuodami paskui varžovą 20 metrų atstumu, turėdavo apie 67 proc. priekyje esančio bolido aerodinaminio efektyvumo, o 10 metrų atstumu šis rodiklis krisdavo iki 55 proc.
Pradinis F-1 tikslas 2022 m. buvo pasiekti 95 proc. našumo važiuojant 20 m atstumu ir 85 proc. – 10 m atstumu, tačiau per pastaruosius trejus metus surinkti duomenys rodo, kad vidurkis siekė atitinkamai 80 proc. ir 65 proc. 2026 m. tikslas – 90 proc. prie 20 m ir 80 proc. prie 10 m atstumo.
FIA tikisi, kad bus išspręstos kai kurios spragos, kurios galėjo būti išnaudojamos pagal ankstesnį reglamentą.
„Pačioje 2022 m. pradžioje visi sakė, kaip arti galima sekti vienas kitą, ir visi buvo tuo labai patenkinti, tačiau šiandien tai tapo gana sudėtinga“, – sakė FIA vienviečių automobilių skyriaus vadovas Nikolas Tombazis. „Todėl šiuo aspektu, sakyčiau, mums nepavyko išlaikyti šio parametro taip gerai kontroliuojamo, kaip būtume norėję.“
„Pagrindinės sritys, kurios buvo išnaudotos, buvo priekinio sparno galinės plokštės („endplate“). Iš pradžių jos buvo suplanuotos kaip stipriai į vidų nukreipiančios oro srautą. Tačiau palaipsniui visose taisyklėse, susijusiose su perėjimu ir jungimusi prie galinės plokštės, kontrolė nebuvo pakankamai griežta, ir tai lėmė profilius, kurie toje zonoje nukreipdavo srautą labiau į išorę, sukurdami daug „out-wash“ efekto.“
„Kita sritis, kurioje buvo daug išnaudojimo, buvo priekinio rato stabdžių būgnų dizainas ir visi vidinėje priekinio rato pusėje esantys elementai. Taip pat prie šios kategorijos priskirčiau dugno kraštus. Visi sprendimai dugno kraštuose… Manau, tai buvo pagrindinės sritys, kuriose, tarkime, našumas nutolo nuo pirminės taisyklių intencijos.“
„Dėl „out-wash“ efekto mes, žinoma, manome, kad tai 2026 metais bus išspręsta, bet apie tai pakalbėkime po dvejų metų ir tikėkimės, kad galėsime pasakyti, jog viskas buvo gerai, ir visi šypsosimės.“














