J. Vowlesas ragina netrumpinti lenktynių dėl jaunosios kartos sirgalių

Arūnas Brasas

9/26/2025

Jamesas Vowlesas
Jamesas Vowlesas

© Williams Racing

„Williams“ komandos vadovas Jamesas Vowlesas mano, kad „Formulė 1“ neturėtų trumpinti „Grand Prix“ lenktynių, kad taptų patrauklesnė jaunajai sporto sirgalių kartai. Brito teigimu, sportas gali patenkinti trumpesnio turinio poreikį pasitelkdamas transliacijų platformas.

„Williams“ vadovas sureagavo į šio mėnesio pradžioje „Formulės 1“ vadovo Stefano Domenicali išsakytas mintis, kad „Grand Prix“ lenktynės „gali būti truputi per ilgos jaunesnei auditorijai“.

J. Vowlesas pripažino, kad trumpas turinys yra itin populiarus socialinių tinklų platformose. Jo manymu, F-1 turėtų prisitaikyti prie auditorijos, keisdama savo transliacijos būdą.

„Nemanau, kad kas nors pasaulyje tiksliai supranta, kokio transliacijų formato mums reikia“, – duodamas interviu „Business of Sport“ sakė J. Vowlesas. „Jaunesnės kartos žmonės nežiūri lenktynių per televizorių – viskas yra mobiliuose įrenginiuose, o mes to maksimaliai neišnaudojame.“

„Pagalvokite apie „Formulę 1“ – tai dviejų valandų tiesioginė transliacija fiksuotoje platformoje. Tai veikia. Bet ar tai kelias į priekį kitiems penkeriems, dešimčiai metų? Nesame tuo tikri. Ir jau matome, kad vis daugiau turinio yra vartojama per socialinius tinklus, žiūrimi trumpi klipai ir panašiai.“

J. Vowlesas nemano, kad sutrumpinus lenktynes jaunoji karta jomis labiau susidomės. Jo teigimu, kai lenktynės ilgesnės, galima pamatyti daugiau veiksmo.

„Formulė 1“ visai neseniai kėlė klausimą, ar reikėtų trumpinti lenktynes, ar rengti daugiau sprintų. Aš esu vyresnės kartos atstovas ir mano atsakymas yra „Ne“.“

„Produktas yra toks, koks yra. Kas jį daro iš tikrųjų gerą? Pažiūrėkite į lenktynes Zandvoorte. Alexo teigimu, aplink jį vyko daug veiksmo. Buvo visiškai neprognozuojama, kas vyks nuo pradžios iki galo, bet vis tiek reikėjo žiūrėti 1 val. 40 min., kad pamatytum galutinį rezultatą.“

J. Vowlesas taip pat mano, kad dirbtinės priemonės, kuriomis bandoma padaryti lenktynes įdomesnėmis, tokios kaip privalomi du sustojimai šių metų Monako GP metu, buvo nesėkmingos.

„Monake šiemet, jei norėjote, galėjote tai laikyti reginiu, bet iš esmės finišavome taip, kaip kvalifikavomės, tik kelyje link finišo teko šiek tiek pažaisti. Mano nuomone, tai nėra tokios lenktynės, kokių norėčiau.“

„Svarbiausia turėtų būti žiūrovai. Mano mintis tokia – nebūtina trumpinti, bet vartojimo būdas turėtų tolti nuo tradicinės televizijos, todėl turime galvoti kitaip, kaip transliuoti.“

„Aš rinkčiausi tokią kryptį kaip „Apple“, „Prime“ ir panašiai. Kitaip tariant, pereiti prie visame pasaulyje prieinamų platformų, kuriose turinys pateikiamas transliacijos formatu. Ir ieškočiau būdo, kaip sujungti sutrumpintą versiją su galimybe praplėsti iki ilgesnės, jei to pageidaujama.“

J. Vowlesas priminė, kad televizijos transliuotojai šiuo metu sudaro reikšmingą F-1 pajamų dalį, kurios dalis atitenka komandoms. Todėl jo teigimu, „reiktų labai atsargiai pagalvoti, kaip tai monetizuoti, kad nepatirtume didelių nuostolių.“

Jo manymu, F-1 perėjimas prie kitokių transliacijų platformų gali užtrukti iki 15 metų.

„Mūsų transliuotojai visame pasaulyje turi visiškai skirtingas sutartis. Pavyzdžiui, JAV sutartis jau baigiasi, bet „Sky UK“ galios dar trejus metus. Taigi viską suderinti bus gana sudėtinga.“

Nors J. Vowlesas nenori, kad F-1 trumpintų lenktynes, jis sutinka su S. Domenicali, kad „Grand Prix“ savaitgaliai turi per daug treniruočių. Jis pasiūlė jų kiekį sumažinti ir taip atlaisvinti vietos papildomiems etapams. Tiesa, pripažino, kad daugiau nei 24 lenktynių per metus greičiausiai niekas nenorės.

„Nemanau, kad rengiame per daug lenktynių, bet nenorėčiau, kad jų būtų daugiau nei dabar, nes žiūrovai namuose tam turėtų skirti pusę metų. Pusė jų savaitgalių praleidžiama žiūrint „Formulę 1“. Manau, kad jau pasiekėme ribą.“

„Aš pakeisčiau formatą. Tai tik mano nuomonė, bet būtų galima viska sutalpinti į dvi dienas: šeštadienį ir sekmadienį. Kodėl? Nes taip galėtume padaryti daugiau.“

„Žinau, kad ką tik sakiau, jog 24 etapai yra maksimumas, bet jei atsisakytume važiavimų penktadieniais, savaitgalis sutrumpėtų tik viena diena. Per 24 etapus tai yra 24 dienos per metus. Pridėjus dar du lenktynių savaitgalius, iš esmės gautume tą patį.“

„Manau, kad sutrumpinus savaitgalį produktas būtų geresnis, nes dabar turime daug treniruočių. Kaip inžinieriui – man tai patinka, nes galima eksperimentuoti. Bet jei turėtume tik vieną valandą treniruočių prieš kvalifikaciją, tai jau visai kita situacija. Manau, kad tokiu atveju atsirastų daugiau pokyčių, daugiau netikėtumo.“

„Aš galvoju apie sportą, o ne apie mus, inžinierius. Lenktynininkai ir inžinieriai nori kuo daugiau laiko praleisti dirbant su automobiliu. Bet ar sportas nebūtų geresnis, jei, pavyzdžiui, „McLaren“ startuotų iš 15-os vietos, nes suklydo, kaip kartais nutinka? Dėl to įvyktų daugiau pokyčių rikiuotėje.“