„MotoGP“ bandymai Portugalijoje – apžvalga


© Ducati Corse Press
Turbūt nėra nieko blogiau, kai paklausti apie tai, kas jų manymu yra favoritas tapti čempionu, visi lyg susitarę atsako vienodai. Tad „trumpai“ apie tai, kas vyko paskutiniuose „MotoGP“ bandymuose Portugalijoje.
Pernai pirmą kartą tapęs „MotoGP“ čempionu, Francesco Bagnaia buvo greičiausias metų pradžioje Malaizijoje surengtuose bandymuose. O po bandomųjų važiavimų Portugalijoje, abejojančių jo pranašumu prieš varžovus rodos visai neliko. Žinant, kad italas yra patenkintas naujuoju „Ducati“ motociklu ir bandymų metu pagerino sau pačiam priklausantį trasos rekordą, nenuostabu, jog visi lyg susitarę būtent jį laiko favoritu.
Po bandymų Malaizijoje F. Bagnaia juokaudamas sakė, kad laikys pirštus sukryžiavęs, jog „Ducati“ iki kitų bandymų Portugalijoje nesugadintų motociklo. Nesugadino. O išsprendus visas problemas, su kuriomis komanda susidūrė Malaizijoje, po važiavimų Portugalijoje beliko tik dar kartą konstatuoti faktą, kad „Ducati“ šiuo metu yra stipriausia rikiuotėje.
Lyg to būtų negana, daugelis atkreipė dėmesį į tai, kad tapęs čempionu, pasikeitė pats F. Bagnaia. Bet pasikeitė į gerąją pusę. Buvęs italo komandos draugas, dabar KTM lenktynininkas, Jackas Milleris po bandymų Portugalijoj sakė, kad „Peco“ dabar yra dar labiau savimi pasitikintis, o važiuodamas su naujuoju „Ducati“ motociklu – stipresnis ir greitesnis nei buvo anksčiau.
Kiek kitokia yra kito „Ducati“ komandos lenktynininko Enea Bastianini situacija. Italas vis dar bando apsiprasti prie naujo motociklo, naujos aplinkos. Jei italui sunkiau sekasi įveikti vieną greitą ratą, tai įveikiant ilgas distancijas, kaip pastebėjo specialistai, jis vis dar yra greitas. Tad šiemet turėtume matyti tą patį Eneą, kokį matėme pernai – ne pats greičiausias kvalifikacijos metu, bet stiprus lenktynėse, ypač jų pabaigoje.
E. Bastianini bandymai Portugalijoje susiklostė ne itin sėkmingai. Sportininkas krito pirmąją važiavimų dieną ir susidūrė su technikos gedimu, dėl kurio nemažai laiko praleido komandos garaže.
Antrąją važiavimų dieną italas taip pat nebuvo pats greičiausias. Bet specialistų teigimu, jei Enea sekmadienį būtų atlikęs dvi kvalifikacijos simuliacijas, kaip tai padarė F. Bagnaia, jo geriausias rato įveikimo laikas greičiausiai būtų buvęs geresnis.
Žinoma, be dviejų gamyklinės „Ducati“ komandos sportininkų dar yra visa „šutvė“ sportininkų, kurie šiemet taip pat važiuos su italų gamintojo motociklais. Daugelis net neabejoja, kad kvalifikacijoje vėl ne kartą sublizgės Jorge Martinas iš „Pramac“, kuris taip pat važiuos su 2023 m. specifikacijos „Ducati“ motociklu. Tam tikrų „blyksnių“ tikimasi ir iš kito „Pramac“ lenktynininko Johanno Zarco.
Tiesa, Portugalijoje vykusių bandymų metu daugelis atkreipė dėmesį į Alexą Marquezą, kuris, panašu, puikiai adaptavosi prie naujos technikos. Ispanas, kuris pastaruosius kelis metus kankinosi su „Honda“ motociklu, dabar priskiriamas prie tų, kurie šiemet gali pateikti didžiausią staigmeną.
Kad ir kaip keistai tai skambėtų, bet žmonės jau dabar spėlioja, kas šiemet pirmas iškovos, jeigu iškovos, pergalę: A. Marquezas su 2022 m. „Ducati“ motociklu ar jo vyresnis brolis ir daugkartinis „MotoGP“ čempionas Marcas Marquezas su 2023 m. „Honda“ motociklu?
Jei A. Marquezui paskutiniai bandymai susiklostė gerai, tai to paties nebūtų galima pasakyti apie jo komandos draugą Fabio Di Giannantonio. Italas krito nuo motociklo pirmąją bandymų dieną, o antrąją turėjo praleisti dėl nustatyto smegenų sukrėtimo.
F. Di Giannantonio buvo labai nepatenkintas dideliais skaldos akmenimis saugos zonose, kurių dydį ir kietumą jam teko išbandyti kritimo metu. Italas buvo nepatenkintas tuo, jog sportininkai praeityje ne kartą buvo prašę imtis pokyčių saugos zonose, be į jų pastabas nebuvo atsižvelgta. Sportininkas net pareiškė, kad jei daugeliui tokios sąlygos yra priimtinos, tokiu atveju „MotoGP“ galėtų surengti lenktynes Monake, kur saugumo lygis būtų itin prastas, bet bent jau vaizdas gražesnis.
Po bandymų Portugalijoje, keliems sportininkams išreiškus nepasitenkinimą, pasirodė informacija, kad skalda saugos zonose turėtų būti pakeista iki pirmųjų sezono lenktynių, kurios bus surengtos mėnesio pabaigoje.
Kaip ir Malaizijoje, taip ir Portugalijoje, vieninteliai, kurie galėjo rimčiau pasipriešinti „Ducati“ atstovams, buvo „Aprilia“ sportininkai.
Dar prieš bandomuosius važiavimus, italų komanda pristatė savo naująjį, įvairiais sparneliais apkraustytą motociklą. Jau po pirmos bandymų dienos Aleixas Espargaro atkreipė dėmesį į stipriai padidėjusią prispaudžiamąją jėgą. Ir visa tai dėl aerodinaminių naujovių, kurias pristatė „Aprilia“.
A. Espargaro bandymų metu turėjo problemų su ranka. Dėl to praleido mažiau laiko trasoje, nei norėjo. O atlikus visus reikiamus tyrimus pirmadienį, antradienį sportininkas jau pasidžiaugė sėkmingai atlikta rankos operacija bei pridūrė, kad bus pasiruošęs lenktyniauti pirmose sezono lenktynėse.
Kitas „Aprilia“ motociklininkas Maverickas Vinalesas liko patenkintas naujuoju motociklu. Tiesa, komanda turėjo bėdų paskutinę bandymų dieną, bet visas problemas pavyko išspręsti iki važiavimų pabaigos likus kelioms valandoms.
Taip pat reiktų nepamiršti RNF komandos, kuri vis dar nėra pristačiusi savo motociklų išdažymo. Nors abu ekipos sportininkai startuos su 2022 m. specifikacijos „Aprilia“ motociklais, tiek Miguelis Oliveira, tiek Raulis Fernandezas liko patenkinti savo pasirodymu bandymų metu ir nauja technika. O R. Fernandezo situaciją geriausiai apibūdina vieno žurnalisto išsakyti komentarai: „Jei Raulis pernai atrodė, kaip viskuo nepatenkintas paauglys, tai dabar jis yra besišypsantis ir laimingas. O laimingas lenktynininkas yra greitas lenktynininkas“.
Skirtingos nuotaikos praėjusį savaitgalį tvyrojo „Yamaha“ komandos garaže. Po pirmos važiavimų dienos rezultatai buvo prasti, o ekipos lyderis Fabio Quartararo teigė, kad komanda tikrai nespės tinkamai apsiruošti sezono startui.
Vidutinis M. Vinaleso iš „Aprilia“ rato įveikimo laikas, įveikiant 10 ratų distanciją, buvo geresnis už F. Quartararo geriausią rezultatą įveikiant vieną greitą ratą (kvalifikacijos režimu). Štai kokia buvo „Yamaha“ situacija po šeštadienį įvykusių važiavimų.
Bet sekmadienį, komandai grįžus prie 2022 m. nustatymų, situacija pasikeitė į gerąją pusę, kaip ir Fabio tonas. Prancūzas sekmadienį buvo 1,3 sek. greitesnis nei šeštadienį. Lyg ir pozityviai nuteikiantis rezultatas, bet visų problemų iki galo nepavyko išspręsti. Na, bent jau kvalifikacijoje ir sprinto lenktynėse Fabio gali tikėtis geresnių rezultatų.
Didelio progreso šiemet tikimasi iš Franco Morbidelli. Jei gerų rezultatų nebus, italui tikrai teks atsisveikint su „Yamaha“. Bet bandymų metu F. Morbidelli greičiu neišsiskyrė, o kaip teigė vienas iš žurnalistų: „Kuo greičiau važiuoja Fabio, tuo prasčiau atrodo Morbidelli.“
Ir reiktų nepamiršti to fakto, kad šiemet čempionate matysime tik du „Yamaha“ motociklus, tad jokios pagalbos iš šalies nebus – viskas ant F. Quartararo ir F. Morbidelli pečių.
Jei „Yamaha“ komandai pavyko pasistūmėti į priekį, tai didesnių progreso ženklų „Honda“ stovykloje nebuvo pastebėta.
Marcas Marquezas Malaizijoje vykusių bandymų metu išbandė keturis skirtingus „Honda“ motociklus. Galų gale liko prie vienos specifikacijos, kurią, su tam tikrais patobulinimais, išbandė Portugalijoje. Bet išbandžius ir atsisakius nepasiteisinusių naujovių, likta prie versijos, kuri ir taip M. Marquezo netenkino.
Po važiavimų ispanas sakė, kad „Honda“ gali pamiršti kovą dėl pergalių ir prizinių vietų, o sezono pradžioje geriausiu atveju gali tikėtis kovos dėl 5-10 pozicijų.
Jei po pernai patirtos rankos traumos vis dar labai prastai atrodo Takaaki Nakagmi, tai kiti sportininkai, važiuojantys „Honda“ motociklais, Alexas Rinsas ir Joanas Miras, nedaug atsiliko nuo M. Marquezo. Abu situaciją vertina realiai ir puikiai supranta, kad nekovos dėl aukštų rezultatų, bent jau sezono pradžioje.
Kaip ir po bandymų Malaizijoje, taip ir po važiavimų Portugalijoje, sunku tiksliai nupasakoti KTM situaciją. Jei Sepango trasoje buvo siekiama išbandyti kuo daugiau įvairiausių naujų detalių, tai Portimao lenktynių žiede tiek KTM, tiek jų motociklus naudojanti „GasGas“, stengėsi viską kuo geriau suderinti ir pasiruošti sezono pradžiai.
Taip, paskutinę bandymų dieną Bradas Binderis šoktelėjo į greičiausiųjų dešimtuką. Bet afrikietis buvo greitas įveikiant tik vieną greitą ratą. Tuo tarpu įveikiant ilgesnes distancijas trūko pastovumo.
Naujasis KTM narys J. Milleris pasidžiaugė, kad komandai pavyko padaryti progresą, tačiau tuo pačiu atkreipė dėmesį, kad į priekį taip pat pasistūmėjo ir jų varžovai. O ir Polas Espargaro Portugalijoje nebebuvo toks linksmas, kokį buvo galima jį pastebėti Malaizijoje.
Dabartinė KTM situacija truputi primena praėjusius metus – viename etape jie greičiausiai bus nematomi ir liks už pirmojo dešimtuko, o kitame galbūt kovos dėl vietos pirmame penketuke… ir tai nutiks greičiausiai tik tuo atveju, jei su problemomis susidurs arba nuo motociklų kris pusė „Ducati“ atstovų.
Be jau minėtų skaldos akmenų, Portugalijoje daug buvo kalbama apie aerodinamiką. Ko tik neišbandė komandos per paskutines dvi važiavimų dienas. O sparnai ant galinės motociklo dalies jau turbūt seniai nebestebina, bet vis dar atrodo nepatraukliai, ypač „Yamaha“ sprendimas.
Specialistų teigimu, didžiausia „MotoGP“ problema dabar yra ta, kad tai, ką komandos gali naudoti motociklų priekinėje dalyje, yra gana griežtai apribota taisyklių, tuo tarpu kas liečia galinę dalį, palikta didesnė laisvė. Turbūt mažai kas tikėjosi, jog komandos pradės dėti sparnus ant motociklo galo.
Kalbėdamas apie situaciją, M. Vinalesas juokavo, kad kitas žingsnis aerodinamikos srityje – sparnai ant sportininkų pečių. Turbūt ne be priežasties „Aprilia“ vadovas Massimo Rivola ragina imtis veiksmų, kol situaciją dar galima suvaldyti.