N. Tombazis: prastesnius variklius sukūrusiems pagelbės taisyklės
Arūnas Brasas
9/11/2025


© FIA
FIA pabrėžia, kad naujasis „Formulės 1“ mechanizmas, skirtas užtikrinti, jog jėgainių gamintojai pernelyg neatsiliktų nuo varžovų, skiriasi nuo kituose čempionatuose taikomo „našumo balanso“ (BoP).
Pagal nuo 2026 m. įsigaliosiančias taisykles, F-1 jėgainių gamintojai sulauks tam tikrų nuolaidų, jei jų varikliai bus bent 3 proc. silpnesni už geriausius. Tam FIA patikslino reglamentuose esančią „Papildomų tobulinimo ir atnaujinimo galimybių“ nuostatą.
„Detalės buvo palaipsniui derinamos su gamintojais,“ – duodamas interviu „V Motori“ aiškino FIA vienviečių automobilių skyriaus vadovas Nikolas Tombazis. „Svarbu aiškiai pasakyti: tai nėra našumo balansas.“
Pasaulio ištvermės lenktynių čempionatas (WEC) yra vienas iš tų, kur naudojamos BoP taisyklės siekiant suvienodinti komandų galimybes. Kai kurie F-1 atstovai, tarp jų Maxas Verstappenas ir „Mercedes“ komandos vadovas Toto Wolffas, yra pareiškę neigiamą nuomonę apie BoP.
N. Tombazis pabrėžė, kad BoP taisyklės „Formulei 1“ netinka.
„Formulėje 1“ niekada nebus taip, kad automobiliui būtų padidintas našumas ar būtų jis sulėtintas pridedant svorio, ar mažinant galią,“ – sakė jis. „To niekada nebus.“
FIA mažiau konkurencingiems gamintojams suteiks daugiau laiko tobulinti jėgaines. Nuo 2021 m. panaši sistema galioja ir aerodinamikos srityje.
Pasak N. Tombazio, šios taisyklės būtinos, kad nauji gamintojai ryžtųsi ateiti į F-1.
„Turime būti realistai. „Formulė 1“ panaši į seriją maratonų: jei pirmąjį nubėgi greičiau už mane, antrą pradedi jau turėdamas pranašumą. Šiame sporte technologinis ir našumo pranašumas persiduoda į kitus metus. Nebūna taip, kad pirmaujantis taptų paskutiniu, o paskutinis – pirmu per trumpą laiką.“
„Išlaidų kontrolė yra pagrindas tvarumui, bet ji dar labiau apsunkina atsilikusiųjų padėtį, nes ribojimai neleidžia daryti neribotų investicijų varžovams pasivyti. Anksčiau, kaip pavyzdžiui „Honda“ atsigavimas po labai blogos pradžios, buvo įmanomas tik dėl milžiniškų investicijų.“
„Dabartinės taisyklės atsiliekantiems leidžia tik daugiau tobulinti ir investuoti tam tikrose ribose, kad pabandytų sumažinti atotrūkį. Todėl tai nėra našumo balansas, o labiau priemonė, suteikianti naujokams bent jau šansą pasivyti kitus, nors ir žinant, kad tai nebus lengva.“
Kitais metais prie F-1 jėgainių gamintojų prisijungs „Audi“, sugrįš „Honda“ ir kartu su „Red Bull“ naujuoju variklių projektu įžengs „Ford“. N. Tombazis tikisi, kad kai kurie gamintojai bent pradžioje turės sunkumų ir bandys vytis varžovus.
„Ne visos komandos bus tinkamai pasirengusios 2026-iesiems. Bus daug naujovių, kurias reikės suvaldyti, tad vieni nebus pasiekę tinkamą lygį, kiti pradžioje galbūt kažką neteisingai supras, todėl turės keisti situaciją. Prognozuojama, kad pradžioje našumo svyravimai bus dideli.“