Prancūziškas atsisveikinimas


© Renault SAS / Alpine
F-1 pasaulyje visada kas nors nutinka, net ir tada, kai pagrindinėje cirko palapinėje viskas atrodo nuobodžiai, nes viskas ne kartą matyta ir lengvai prognozuojama. Ne išimtis ir šie metai. Kokia gi vasara be įvykių, F-1 pasaulį užklupusių netikėtai?
Tiesiog sutapimas, jog antrus metus iš eilės, vasaros metu, būtent „Alpine“ stovykloje nutinka vis kažkas įdomesnio.
Seniai, seniai, kai dar buvau jaunas ir barzda nežėlė, atėjus į matematikos pamoką pasitiko nemaloni žinia – Kontrolinis! Visiems buvo tikrai netikėta. Bet kaip tuomet sakė matematikos mokytoja: „Tikėkitės netikėto.“ Tai gal ir „Formulėje-1“ reiktų vadovautis tuo pačiu, kai kalba pakrypsta apie „Alpine“ komandą, tiesiog tikėtis kažko netikėto?
Tie, kas domisi F-1, tikrai prisimena praėjusius metus, kai visi tikėjosi ir niekas net neabejojo, jog „Alpine“ pratęs sutartį su Fernando Alonso. Bet tada, prasidėjus vasaros pertraukai, lyg žaibas iš giedro dangaus, visus nustebino žinia: „F. Alonso pasirašė sutartį su „Aston Martin“. Na, gerai, prieš tai dar buvo paskelbta, kad Sebastianas Vettelis baigs karjerą, bet po F. Alonso sprendimo vasaros pertrauka, kuri turėjo būti labai rami, staiga tapo labai įdomi.
Po to, kas nutiko praėjusį savaitgalį, norom nenorom prisimeni praėjusių metų vasarą. O juk praėjęs savaitgalis Belgijoje turėjo būti toks ramus, dar viena Maxo Verstappeno pergalė, dar vienas „Red Bull“ triumfas. Trumpai tariant, „eilinė diena ofise“.
Panašu, kad F-1 dievams vien pilkų debesų ir lietaus virš Spa trasos nepakako. Tad kai užsimojo… visą F-1 pasaulį staiga apskriejo netikėta žinia, kad „Alpine“ atsisveikina ne su vienu, o su keliais svarbiausiais savo specialistais: vadovu Otmaru Szafnaueriu, sporto direktoriumi Alanu Permane‘u, komandoje pradirbusiu 34 metus, ir technikos skyriaus vadovu Patu Fry, jau radusiu vietą „Williams“ ekipoje.
Tie, kas domisi F-1 ilgiau nei kelis metus, puikiai žino, kad specialistų atleidimas sezono metu nėra kažkas ypatingo. Šis sezonas nėra išimtis. Pirmoje jo pusėje jau ne vienam specialistui buvo pamota ranka. Bet „Alpine“ nusprendė perspjauti visus, atsisveikindama su keliais specialistais vienu metu.
Galbūt viso to buvo galima tikėtis. Juk ne taip seniai į naujas pareigas buvo paskirtas Bruno Faminas, „Alpine“ automobilių generalinis direktorius Laurentas Rossi paskirtas dirbti su „specialiais projektais“. Visa tai lyg ruošė mus didesnei audrai, kuri užklupo praėjusį savaitgalį Belgijoje.
Paskelbus apie rimtas permainas „Alpine“ komandoje, imta daug klausinėti apie tai, kas bus toliau, kas perims „Alpine“ komandos vairą ir užims kitus svarbius postus. Vienus paskelbta žinia šokiravo, kitus nustebino. Bet prisiminus tai, kas nutiko pernai, tai neturėjo būti didžiulė staigmena.
Praėjusiais metais, kai daugelis buvo įsitikinę, kad F. Alonso liks „Alpine“ ekipoje, sulaukė didžiulės staigmenos – ispanas pasirinko nuo šių metų atstovauti „Aston Martin“. Emocijoms aprimus buvo laukiama, kada komanda paskelbs apie sutartį su savo jaunąja žvaigžde Oscaru Piastri. Bet tada dar vienas žaibas iš giedro dangaus – jaunoji žvaigždė neturėjo jokio noro atstovauti „Alpine“ ekipai ir buvo pasiryžęs minti teismo salės grindis, kad tik galėtų pabėgti iš tos komandos. Galų gale viskas baigėsi tuo, jog ekipa neteko ne tik dukart F-1 čempiono F. Alonso, bet ir savo jaunojo talento, į kurį buvo daug investavusi. Tada nebeliko nieko kito, kaip tartis su varžovais, sumokėti nemenką sumą pinigų tam, kad būtų galima pasirašyti sutartį su dar vienu prancūzu. Estebanas Oconas ir Pierre‘as Gasly nėra prasti lenktynininkai. Jie nėra patys geriausi rikiuotėje, bet ir ne prasčiausi. Tačiau lenktynininkai yra mažiausia „Alpine“ komandos problema.
Praėjusią vasarą netekusi dviejų lenktynininkų, šiemet prieš vasaros pertrauką „Alpine“ atsisveikino su vadovu ir dar dviem aukštas pareigas užimančiais specialistais.
Lyg žinodamas, kas mūsų visų laukia, buvęs „Renault“ komandos patarėjas Alainas Prostas, su kuriuo taip pat buvo atsisveikinta 2021 m., duodamas interviu prancūzų „L’Equipe“ išsakė viską, ką galvoja apie „Renault“ požiūrį į F-1 komandą ir dabar jau buvusį „Alpine“ generalinį direktorių Laurentą Rossį.
Ši situacija yra lyg priminimas besidomintiems F-1, kad jei į čempionatą įžengia automobilių gamintojas, sėkmė jam nėra garantuota.
Kai šiemet pamačiau „Alpine“ pristatytą LMDh klasės prototipą, apėmė tokia nuojauta, jog ateityje jie gali pasiekti neblogų rezultatų. Sunku tai būtų pagrįsti žodžiais. Prancūzai tiesiog randa būdų, kaip pasiekti gerų rezultatų ištvermės lenktynėse. Galbūt tai dėl to, jog savo kieme turi Le Maną. Tačiau F-1 yra visiškai kitoks pasaulis.
Per pastaruosius kelis metus „Alpine“ pasižymėjo tuo, jog atleido ne vieną svarbų specialistą. Sėkme nebent būtų galima pavadinti tai, jog prieš kelis metus jiems pavyko prisivilioti F. Alonso, bet ir tas paliko komandą, nes anot paties lenktynininko, pernai jis taip ir nesulaukė jokio pasiūlymo iš komandos, buvo tik žodžiai.
Šioje situacijoje galbūt „Aston Martin“ būtų geras pavyzdys. Komandą įsigijęs Lawrence‘as Strollas viešumoje ne kartą išsakė savo vizijas ir tikslus, kuriuos jis tikisi pasiekti su ekipa. Vieni juokėsi, kiti numojo ranka, bet verslininko žodžius lydėjo veiksmai. Buvo investuota daug pinigų, persiviliotas ne vienas geras specialistas, galų gale tas pats F. Alonso dabar jau atstovauja „Aston Martin“. Tuo tarpu ką per pastaruosius kelis metus padarė „Alpine“ be to, jog pakeitė pavadinimą ir perdažė savo automobilius mėlynai? Variklis prasčiausias rikiuotėje, specialistų ir lenktynininkų fronte vien netektys. Galbūt „Alpine“ komandą geriausiai apibūdina tai, ką sakė F. Alonso – vien žodžiai, bet jokių veiksmų.
Turbūt ne veltui sakoma, kad „vien žodžiais sotus nebūsi“, o daug kalbėdamas, bet nesiimdamas rimtesnių veiksmų, F-1 pasaulyje tikrai nieko nepasieksi. Tad lai lieka rožiniai rėmėjai, bet metas nusiimti rožinius akinius ir pažvelgti į projektą kitaip arba tiesiog parduoti likusias komandos akcijas.